Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.11.2012 02:47 - ПРОЦЕДУРИ ПРИ ВСТЪПВАНЕТО В ДЛЪЖНОСТ
Автор: peeva1950 Категория: Хоби   
Прочетен: 829 Коментари: 0 Гласове:
1



ПРОЦЕДУРИ ПРИ ВСТЪПВАНЕТО В ДЛЪЖНОСТ


ДА СИ ШЕФ В БЪЛГАРСКИЯ БИЗНЕС СЕ ПОДРАЗБИРАТ ПРЕДИ ВСИЧКО
ПОВЕЧЕ ПРАВА, ОТКОЛКОТО ОТГОВОРНОСТИ



П Р А В И Л Н И К НА Ш Е Ф А
Член първи
Шефът има право!
Член втори
Шефът ВИНАГИ има право!
Член трети
Ако един подчинен има право, прилага се член 2!
Член четвърти
Шефът не яде, той се храни!
Член пети
Шефът не спи, той си почива!
Член шести
Шефът никога не закъснява, той е възпрепятстван!
Член седми
Шефът никога не излиза през работно време, него са го извикали!
Член осми
Шефът не чете вестници през работно време. Той се информира!
Член девети
Шефът не пие, Той дегустира!
Член десети
В кабинета на Шефа се влиза със собствени идеи, но се излиза с идеите
на Шефа!
Член единадесети
Шефът си е Шеф дори и по бански гащета!


Типично по български синдром, за процедурен ред при встъпване в длъжност се считат единствено ЗАДЪЛЖИТЕЛНИТЕ законоустановени процедури залегнали в основния закон Кодекса на труда:

• Подбор на персонала;
• Сключване на трудов договор;
• Връчване на копие от уведомлението до НАП, че трудовия договор е регистриран (законен);
• Връчване на длъжностната характеристика;
• Задължителният инструктаж по Охрана на труда.

И…, комедия ля-финита!

В развитите демокрации Вътрешната фирмена култура предвижда и успешно се прилагат на практика, специални ритуали (процедури) при встъпването в длъжност.Този процес не е формален акт, както се прави почти всичко свързано с управлението на човешките ресурси в Българския бизнес.

Що е това «Въвеждане в длъжност?»
Въвеждането в длъжност има за основна цел да спомогне назначението на новите работници и служители. Да улесни бързата им ориентация с цел адаптиране в условията на организацията за ефективното изпълнение на отговорностите и задълженията, произтичащи от заеманата длъжност.

Как се прави ВЪВЕЖДАНЕТО В ДЛЪЖНОСТ по света?

Джефри Корнуол и Бейрън Перлмен отбелязват, че ритуалите се прилагат в много организации, за да напомнят на членовете им колко голяма е важността на фирмените ценности и да спомагат за възприемането на тези ценности. Разглеждайки най-общо типовете ритуали в трудовата среда, те ги систематизират по следния начин:

• Ритуали при постъпване на работа;
• Ритуали за открояване;
• Интегриращи ритуали;
• Ритуали, свързани с отдиха и възстановяването.

Обредите, характерни за постъпването на работа включват

• О б у ч а в а щ и я т м о м е н т (запознаване на новоназначения с историята и традициите на фирмата, с главните й ценности, с най-същественото във фирменото управление). Известната компания "Дженеръл Илектрик" организира едноседмичен курс за своите нови служители и им подарява специален гид, в който се съдържат тези познания.

• О т к р о я в а щ и т е ритуали най-често имат за цел допълнително да подчертаят важността на едно или друго събитие от живота на организацията и на нейните членове - чрез тържествени вечери, специални церемонии по награждаване и отличаване и пр.

• И н т е г р и р а щ и т е ритуали са насочени към постигането на още по-голяма задружност между служителите и работниците; по-доброто опознаване и по-пълноценното изграждане на корпоративния дух. Това е особено потребно за предприемаческите организации, които смело посрещат предизвикателствата на времето, търсят новите пътища, издигат промяната и реформата в култ.

• Ритуалите, свързани с о т д и х а и в ъ з с т а н о в я в а н е т о, спомагат на хората да отпочиват пълноценно, да възстановяват изразходваната енергия.Тук става въпрос не само за възможностите, с които една организация разполага за тези цели - почивни бази, курорти, санаториуми, но и за ергономичните критерии,прилагани при офис оборудването, за създаването на благоприятна и функционална работна среда и пр.

Как се прави ВЪВЕЖДАНЕТО В ДЛЪЖНОСТ в България?

• Тривиално;
• Формално;
• Банално;

С екзистенц-минимума от фирмени действия, предимно от рода на:

• Запознаване с длъжностната инструкция;
• Запознаване с технологичната инструкция;
• Привикване на някой на случаен принцип да покаже къде е работната площадка и... до тук!


Бизнес-мениджърът, бил той собственик, управител, или назначен директор си казва:
Толкоз му е достатъчно!
Да отива и веднага да се заема с работата!
При този елиментализъм, твърде често лицето «се загубва по пътя» към работното си място...
Свидетел съм на подобна фирмена култура.
В приватизираното предприятие, собственика си беше изградил деформирана представа при зачестилите подобни случаи, че старите (дългогодишни) работници «разкандърдисват» новопостъпващите.

Вместо да се вгледа в почти липсващата брънка, наричаща се фирмена култура, където се крие основната причина за изтичане на работната сила, такъв работодател се чуди защо има голямо текучество, влага средства във всичко друго, като например, обяви в медиите, ангажиране на външни и вътрешни специалисти за провеждане на интервюта, подбор и конкурси, които изтичат заедно с персонала...

Омагьосан кръг от «+» до «–» безкрайност!

Можем ли и как да променим този непукизъм в България, в родния бизнес?
Определено – ДА!

Да тръгнем по посока на положителния международен опит:
• О б у ч а в а щ и я т м о м е н т
Няколко прости, български стъпчици :
-едно кратичко експозе за предмета на дейност на фирмата, за фирмената структура и вътрешен ред, например създадени по мулти-медиен способ, включващо произвежданите изделия или продукти;
-една диаграмка, актуализираща се поне веднъж на три месеца за най-продаваемите продукти, мотивираща персонала за насочване идеите и труда си в най-ефективната област;
-еднодневен ритуал, включващ посрещането на новоназначения ръководител, специалист или работник с реалното работно място, работната среда, специфика на работния процес в конкретното направление или производствено подразделение. Колко е просто лицето провеждащо инструктажа, който е задължителен по охрана на труда, да звънне едно телефонче на съответния ръководител, който пък да изпълни втората част! Там, както е известно и задължително също се водят инструктажни книги на мястото, където новоназначеното лице ще изпълнява задълженията си.



• О т к р о я в а щ и т е ритуали
Тук е свободно бяло поле за действие, професионални празници, бол в България, то и без това сме си на едно от първите места по почивни дни?!
Малко понапънете фантазията си, заета с планове за максимални печалби, организирайте поне два пъти в годината, например
-Посещение на един оперен или театрален спектакъл, концерт. Там подарете на няколко човека допринесли с нова идея, или предотвратили непредвидени загуби на финансови средства, а защо не някоя героична постъпка от рода на оказана помощ в критичен момент. Нима е рядко явление на някого да му прилошее, или пък да се нуждае от финансово подпомагане?
-Направете на място някой социален жест, финансирайте лечението на някой болен, инвалид, член на семейството на някой свой служител, нуждаещ се от лечение.
-Публично направете достояние за извършените жестове директно от сцената.
Като се позамислите, Вие и без това го правите.
Не е нужно да проявявате излишна скромност.
Този Ваш жест е много по-мотивиращ управлявания от Вас персонал, отколкото бомбастичните заплати, дори. Този факт многократно е установяван от Агенциите за проучване на общественото мнение по света!



• И н т е г р и р а щ и т е ритуали
Тук е също огромно неразработено поле за действие:
Отдавна забравихме екскурзиите и моабетите по комунистическо време.
Те вече са морално и физически остарели и износени.
-Обявете една сбирка, та дори и на импровизирано производствено заседание пред някой национален или Ваш професионален празник.
Осигурете по кафе, чай, газирана напитка и няколко вида дребни сладки на присъстващите, изненадайте ги след кратко слово за повода за почерпка с предложение, че всеки трябва да се представи с нещо, което да повдигне настроението на присъстващите, виц, афоризъм, песен, стих. Подарете на най-изявилите се някакъв сувенир, или с чувство за хумор целувка, ама не натурална, а сладскарско изделие!
-Използвайте „тясно място” в сферата Ви на дейност сформирайте няколко екипа, които да предложат идея за вътрешно-фирменото му разрешаване, или чрез възлагане. Поздравете всички за задружната екипна работа, а най-изявилите се поощрете с нещо подходящо, предмет, или неголяма сума.
-Обявете конкурс за фирмено предложение за ново изделие, например, нов интелектуален продукт, привличане на нови клиенти, контрагенти; Обявете публично пред персонала най-добрите постижения. Увеличете му заплатата! Ето една отлична мотивация без конкурси, персонала да се самокапитализира!


Ритуали, свързани с о т д и х а и в ъ з с т а н о в я в а н е т о

Отдавна отпаднаха възможностите за профилакториуми, специални бази, почивни домове за отдих и за възстановяване енергията на персонала.
Затова пък има много центрове в страната, които предлагат нестандартна терапия за намаляване на стреса:
-Например смехотерапия;
-Мултимедийна стихотерапия;
-Ароматотерапия;

През почивния ден, подарете на най-натоварените си работници и служители едно такова разтоварване, което едва ли биха посетили поединично. Минимален разход на средства, не повече от 20 лв. на час, максимален ефект за активизиране на персонала:
• Положителният ефект от подходящата терапия;
• Загрижеността Ви като работодател за своя персонал;
• Огромен плюс за успешна мотивация и активност за осъществяване на фирмената Ви мисия.

Ергономичните критерии, Вие и без това прилагате за подобряване параметрите на работната среда. Какво пречи да направите нещо необичайно?
• Пуснете например един анкетен лист какво биха желали в тази област да се промени на дадените работни места и офиси;
• Ангажирайте се с един план-график в какъв срок ще удовлетворите най-неотложните и ефективни техни предложения;
• Отново огромен плюс за реализирането на Вашата фирмена стратегия.

Мотивирани за програмата МАКСИМУМ по отношение натрупването на печалби от конкретната си област на бизнес, прилагайки програмата МИНИМУМ по отношение мотивацията на управлявания персонал, ще прибавите към Вашите авоари МАКСИМУМ, капитал-ПРИМ!
Какво сложно има тук?
Още една идея:
Направете Вашия Фирмен атрактивен ПРАВИЛНИК НА ШЕФА!

Поставете за сравнение един до друг копия от публикувания в началото и сега импровизирания пример на подходящи места в офиси и работни помещения и ще се радвате на усмихнат и амбициран персонал, да Ви отговори с максимални усилия при изпълнение на служебните си задължения!
Получава се Система от ПЛЮСОВЕ, по-ефективна от всякакви формални Правилници и Правила водеща директно към осъществяването на фирмените Ви цели!


ДА СИ ШЕФ В БЪЛГАРСКИЯ БИЗНЕС СЕ ПОДРАЗБИРАТ ПРЕДИ ВСИЧКО ОТГОВОРНОСТИ И УВАЖАВАНЕ ПРАВАТА НА ПЕРСОНАЛА!


П Р А В И Л Н И К НА Ш Е Ф А
(актуализиран)
Член първи
Шефът делегира права на най-активните си подчинени!
Член втори
Шефът ВИНАГИ предоставя правото на глас на персонала!
Член трети
Ако шефа има право, прилага се член 2!
Член четвърти
Шефът се храни в извън работно време!
Член пети
Шефът не спи на работното си място!
Член шести
Шефът никога не закъснява, той е солидарен със своя персонал!
Член седми
Шефът излиза през работно време, единствено по служебни ангажименти!
Член осми
Шефът не чете вестници през работно време.Той се информира предимно
за новите възможности в бизнеса.
Член девети
Шефът не пие през работно време, давайки личен пример на своя персонал.
Член десети
В кабинета на Шефа се влиза със собствени идеи, но се излиза твърдата
увереност, че идеите на ще се реализират и овъзмездят в полза на приносителя!
Член единадесети
Шефът си е Шеф! Дори и по бански гащета, той е винаги готов да изслуша
мнението на персонала!





Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: peeva1950
Категория: Хоби
Прочетен: 1362523
Постинги: 576
Коментари: 319
Гласове: 483
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930