Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.03.2012 20:08 - ЩАТНОТО РАЗПИСАНИЕ ЕЛЕМЕНТ ОТ ФИРМЕНАТА КУЛТУРА ИЛИ...ОМАГЬОСАН КРЪГ???
Автор: peeva1950 Категория: Хоби   
Прочетен: 1365 Коментари: 0 Гласове:
0



ЩАТНОТО РАЗПИСАНИЕ И ФИРМЕНАТА КУЛТУРА - ОМАГЬОСАН КРЪГ Автор: Петранка МИЛЕВА   Ако разгърнем пожълтелите страници на историята и прочетем щатното разписание на длъжностите в Римската империя, ще осъзнаем, че в тази област в съвременния бизнес  на България векове напред съществува странен куриоз. Административните длъжности в Римската империя,   са строго профилирани във всяко едно стратегическо направление: от писаря, секретаря, разпоредителя на дворцовия церемониал до вселенския учител – отговарящ за науката и образованието, квестор – нотариат и административен контрол за дейността на държавния апарат! Длъжности, които липсват в осъвременения вариант на щатните ни разписания. При нас държавния апарат не е апарат, щото това е комунистическа дефиниция…   Държавните служители се превърнаха в корупциоен сектор и само ги „кастрят” отгоре и „плюят” отдолу… Как да бъдат други, като от горе, до долу всеки търси „вратички” да заобиколи закона, но не и да го спазва. Да махнем с ръка, както го прави почти всеки „натурален” българин – Ние ли ще оправяме държавата?! Ще продължаваме по инерция да си сменяме управниците, но не и управията!!! После…, отново „рахат” ще си теглим… В омагьосан кръг, точно като в баснята „Орел, рак и щука!” Но да оставим държавната кола на държавниците!   В 21 век в България, отдавна щатното разписание се е превърнало в един обикновен списък на реално съществуващите в момента заети работни места и длъжности. Едно махване с ръка и…собствениците на бизнес задраскват някого, забележете някого, а не дадена длъжност, просто защото щатно разписание, „уж” има, а всъщност няма! Да не говорим за процедури, процедурен ред, и стотици трудово-правни спорове по тези причини като негативен резултат. Нещо необяснимо се случва с кадровата политика в самата държава…, та за фирмите какво остава…   Аналогични длъжности – ключови за ефективността на вътрешно-фирмената комуникация би трябвало в 21 век да са водещи в съвременното щатно разписание на Длъжностите и работните места   като например координатор на вътрешно-фирмената система за управление на персонала, вътрешно-фирмен контрол и пр. Даже и да е имало нещо подобно, визирайки оперативното управление на стандартите по ИСО, тези длъжности бавно но сигурно  изчезват.   Защо? Бизнесмените махват с ръка – тяхната вълшебна пръчица, казвайки – ресорния директор, там да следи за пресертифицирането..., останалото е вятър-работа... Поради две причини:
  • Защо ли – някой, на когото те плащат да им казва какво трябва да правят?!!
  • Защото не всичко им е на тамънда... И... изгъзиците им лъсват като тиган на месечина...
И в двата случая, забележете става дума само за едно – заобикалянето на Закона!!!   Подценявайки фирмената култура, де-факто локалните фирмени документи, свързани с управлението на персонала,   и националните – законодателни – „де юре”, собствениците на бизнес, „де факто” залагат собственоръчно бомба със закъснител персонално срещу себе си, рефлектираща върху финансовото състояние на бизнес единицата.   Боже…, в 21 век под фирмена култура все още се разбира йерархичната сляпа подчиненост, наричана лоялност… примесена с чино-почитание, венцеславие и блюдолизство… Фирмената култура включва човешките взаимоотношения в колектива, в работната среда, стилът на управление, човешките ресурси и свързните с тях особености, в това число и оргнизационната етика.   Човешките ресурси не се управляват с команди! Уж, именно, поради тази причина рухна компроментираната комунистическа система. Но…, това е тема за друг разговор. Ще отбележим само още едно нещо – защо уж, се равняваме по американците, а не си зададем въпроса защо Американският Център за анализ на мениджмънта поставя в центъра на корпоративната култура не само създаването на Система за фирмена култура, но и на етичните принципи, социализацията на персонала, приемствеността между поколенията и по такъв начин – съпричасността на хората с мисията и целите на стопанската единица! Фирманета култура е: ·         СЪВУКУПНОСТ от ЦЕННОСТИ, норми, модели на субординация, комуникация, професионално поведение, водещи до стабилитет, иновативност и прогрес! ·         ЕФИКАСНА фирмена стратегия за решаване на проблемите, възникващи в процеса на работа. ·         ЕФЕКТИВЕН инструмент от ценности и образци, синхронизация на локалните и държавни (законни) документи, свързани с управлението на персонала. Само и единствено тогава, един уважаващ себе си бизнес ще бъде конкурентноспособен, проспериращ и ще оцелее в кризисни ситуации, както от вътрешен, така и от конюнктурен, национален и международен характер. Персоналът е този, който отглеждан по един такъв начин, ще бъде адекватен по време на рецесия, растящи загуби, фалит. Доверието култивирано от една ефективна Система за фирмена култура ще доведе до единство, съчувствие, динамични и ефективни промени в елементите, на фирмената култура - респ. документите, свързани с управлението на персонала. ФИРМЕНА КУЛТУРА, се създава от поливариантно мислещи мениджъри, и включва непрекъснато усъвършенстване и развиване на професионалните качества и мениджърските умения. Щатното разписание, като елемент на фирмената култура, следва да е съобразено с потребностите на стопанската организация, като включва не само персонал за поддържане, функциониране и обслужване на софтуерните продукти за оперативно управление на персонала, а й персонал, възпитаващ и култивиращ ФИРМЕНА КУЛТУРА У ПЕРСОНАЛА!      



Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: peeva1950
Категория: Хоби
Прочетен: 1365728
Постинги: 576
Коментари: 319
Гласове: 483
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930